Aproape un miliard de melodii sunt difuzate pe Spotify în fiecare zi.

Este un număr uriaș și arată cât de popular a devenit Spotify în ultimii ani, în ciuda concurenței din partea Apple, Google și Amazon.

Probabil cea mai mare și mai populară platformă de streaming muzical de pe planetă, Spotify are acum peste 456 de milioane de utilizatori la nivel global și, în ciuda unora dintre deficiențele sale, este în prezent reperul după care se măsoară toate celelalte platforme de streaming muzical.

Pentru a vă face o idee despre cât de disruptiv a fost Spotify în ultimul deceniu, rețineți acest mic fapt: Spotify a forțat Apple să își regândească complet abordarea față de iTunes și modul în care comercializează și vinde muzică. Acesta este motivul pentru care avem acum Apple Music și nicio altă companie din ultimul deceniu nu a reușit să facă Apple să regândească ceva.

Istoria Spotify

Când a fost lansat, lista de muzică a Spotify era destul de spartană.

Format inițial în 2006, Spotify a fost ideea lui Daniel Ek și Martin Lorentzon. Născut în Suedia, Spotify a fost numit Spotify după ce cei doi fondatori s-au jucat cu cuvintele portmanteau – amestecul a două cuvinte pentru a face un singur cuvânt.

În contextul Spotify, acesta este format din cuvintele „spot” și „identity” care, atunci când sunt combinate prin portmanteau, dau naștere la Spotify. O altă explicație pentru acest nume se referă la faptul că Lorentzon a auzit greșit ceva ce a spus Ek, ceea ce, la rândul său, a dus la metoda portmanteau pentru a da un sens cuvântului.

Oricum ar fi, începând cu 2006, compania a fost fondată și era cunoscută sub numele de Spotify. Între 2006 și 2010, Ek și Lorentzon au trebuit să se gândească cum să A) construiască software-ul care va alimenta Spotify și B) să încheie contracte cu casele de discuri pentru a introduce muzica pe platformă.

De asemenea, au trebuit să „vândă” ideea lor despre cum vor fi plătite casele de discuri. Spre deosebire de formele tradiționale de vânzare a muzicii, prin care utilizatorii cumpără o melodie sau un album, Spotify dorea să plătească casele de discuri și proprietarii de muzică în funcție de numărul de „steams” pe care aceștia îl generau.

Acest lucru nu se mai făcuse până atunci și trebuie să fi fost o idee extrem de greu de vândut pentru cei doi fondatori. După ceea ce s-a întâmplat cu Napster și iTunes, industria muzicală nu era tocmai încântată de lucrurile disruptive pe care le făceau companiile de tehnologie.

Dar ideea avea sens. Existau deja site-uri de partajare a fișierelor P2P și platforme precum iTunes, dar nu exista nimic altceva care să ofere cu adevărat un mod alternativ de a face lucrurile. Acesta a fost adevăratul geniu al Spotify: a făcut ca accesarea și ascultarea muzicii să fie mai ieftină decât iTunes și la fel de ușoară ca și descărcarea ilegală.

Noua abordare a Spotify în ceea ce privește consumul de muzică


Această idee, ideea că oamenii puteau să acceseze muzică gratuit, cu reclame, sau să plătească un abonament lunar pentru muzică fără reclame, a fost revoluționară. La acea vreme, industria muzicală pierdea miliarde din cauza confidențialității online, așa că planul Spotify era ceva ce niciuna dintre marile case de discuri nu-și putea permite să ignore.

Mi-am dat seama că nu se poate legifera împotriva pirateriei, a declarat Daniel pentru The Telegraph în 2010. Singura modalitate de a rezolva problema era să creăm un serviciu care să fie mai bun decât pirateria și, în același timp, să compenseze industria muzicală.

Când a fost lansat, lista de muzică a Spotify era destul de spartană.

Am fost unul dintre primii la rând pentru a mă înscrie la lansare, după ce am participat la petrecerea de lansare a Spotify UK. Designul era cel puțin elementar, iar selecția nu era grozavă, dar aproape că puteai simți potențialul.

Conceptul – punerea la dispoziție cu ușurință a muzicii și compensarea caselor de discuri – a funcționat.

Era simplu, funcționa pe telefoane și computere desktop. Tot ce avea nevoie acum era o masă critică de muzică pentru a deveni un concurent real. Iar acest lucru s-a întâmplat foarte repede.

Odată ce casele de discuri și-au dat seama că Spotify reprezenta o altă sursă potențială de venituri pentru afacerile lor aflate în dificultate, toate au vrut o parte din acțiune. Între anii 2010 și 2020, Spotify a crescut într-un ritm extrem de rapid, obținând milioane de euro în capital de risc și sprijinul celor mai mari case de discuri din lume.

Au existat rețineri pe parcurs, dar odată ce casele de discuri au prins de veste numărul mare de oameni care foloseau Spotify, chiar și trupe precum Beatles și TOOL nu au mai putut evita inevitabilul: dacă vrei să rămâi relevant, muzica ta trebuie să fie disponibilă pentru streaming.

Write A Comment